onsdag 23 januari 2013

Nu ska restgarnerna väck!

Jag har påbörjat ett terapeutiskt projekt här hemma. Att virka upp alla restgarner. Betänk dessa positiva faktorer; 
  • Själva virkningen är meditativ, runt runt runt, stolpgrupp, luftmaskor, stolpgrupp, luftmaskor, hörn, smygmaskor... Inga färgbyten = få trådändar att fästa. 
  • Att virka upp små (eller stora) garnstumpar ger mer plats i både rum och sinne för nya äventyr och garner. 
  • Jag kommer i sinom tid, när jag själv tycker det börjar bli dags, få sätta ihop en helt unik, galen, färgglad filt, eller elefant, eller vad det nu blir för något. Men det kan få ta ett år eller så. 

Häng på vetja! Dra fram första bästa påsen och välj den storleken av virknål som du gillar bäst. Jag tänkte använda 3,5 mm för att den passar de flesta av mina garner och de garn som är tunnare än så får helt enkelt bli lite glesare eller virkas dubbelt. Sen virkar du en mormorsruta. Jag fuskar i hörnen och kör med smygmaskor fram till nästa hörn. Tills garnet tar slut eller så bestämmer du en storlek som du virkar. Jag har så varierande mängder av restgarn så jag har lite olika storlekar: 2 varv (5,5 cm), 4 varv (11 cm) och 6 varv (17 cm). Ungefär. Skulle det bli några rutor som blir i andra storlekar så löser det sig nog det med. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar