tisdag 13 november 2012

Mönster: Halsduk till kille.

Virkad halsduk, storlek ca 18 x 140 cm. Virkad med 200 gr Kartopu Zambak acrylgarn, virknål nr 10. Tanken är att det ska vara en lite mer "manlig" halsduk som ska ges bort som julklapp (julklappstips!). Grundmönstret med reliefstolpar är från Virkboken och jag har sen anpassat det till en halsduk. Det är underbar struktur på virkningen med hjälp av reliefstolpar samt grovt garn.


Jag har plöjt igenom internet på jakt efter ett "manligt" virkmönster på halsduk och inte hittat något som jag varit nöjd med så jag vill gärna dela med mig av detta.

Varv 1: Virka 17 + 3 lm = 20 lm.

Varv 2: Virka stolpe i 4:e maskan från nålen, virka en stolpe i varje lm varvet ut = 3 lm som bildar den första stolpen + 17 stolpar.

Varv 3: 3 lm, 2 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 2 relst från avigssídan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 4: 3 lm, 2 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 2 relst från rätsidan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 5: 3 lm, 2 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 2 relst från rätsidan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 6: 3 lm, 2 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 2 relst från avigssídan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 7: 3 lm, 2 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 2 relst från avigssídan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 8: 3 lm, 2 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 2 relst från rätsidan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Varv 9: 3 lm, 2 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 3 relst från rätsidan, 3 relst från avigsidan, 2 relst från rätsidan, 1 hst i 3:e lm från föregående varv.

Upprepa varv 6-9 tills garnet tar slut eller du är nöjd med längden på halsduken. Min blev väldigt tjock och kompakt så jag var nöjd med 140 cm.

Här hittar du hur man virkar reliefstolpar (Virkpias beskrivning på svenska)

Här finns en engelsk video med just denna sorts virkning med korgmönster. Sök annars på sökord  crochet relief stitch. 

Det ser kanske komplicerat ut när man läser mönstret men efter första fyra varven förstår man principen. En reliefstolpe från rätsidan kommer att stå ut mer på framsidan av arbetet, en reliefstolpe från avigsidan kommer att stå ut mer på baksidan. Det färdiga arbetet har ingen fram och baksida utan båda sidorna är likadana, så den sida du har mot dig det varvet är din rätsida, och den du har ifrån dig är din avigsida.


11 kommentarer:

  1. Det var ett väldigt häftigt mönster :)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack! Hoppas att någon har nytta av det!

      Radera
  3. Tack för mönstret! Jag håller på med en sån nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Säg till om du hittar något fel eller något som är konstigt.

      Radera
    2. Allt stämmer! Lägger upp den på min blogg efter jul och länkar då hit. Tog ett mörkgrått garn med lite vita stänk i och det blir snyggt. Men är nog bättre att ha enfärgat och lite ljusare om man vill att mönstret ska komma fram riktigt.

      Radera
  4. Jätte fin! :) En sån ska jag nog virka åt pappa.

    SvaraRadera
  5. Supersnyggt mönster, men jag är tjej. Är det verkligen lämpligt för mig att bära en sådan? En halsduk som är till för killar... Synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan nog alldeles säkert bära en sån med! Ibland är det en fördel på internet att rikta sina inlägg så man får fler träffar på sökningar etc. Bara halsduk generar ju säkert hundra tusentals sökresultat, halsduk till kille, inte riktigt lika många = större chans att någon faktiskt hittar till mig. Men jag förstår din poäng. ;-)

      Radera
  6. Tycker också det är lite skralt med lite mer manliga mönster. Ska testa detta. Tack för att du delar med dig :-)

    SvaraRadera