tisdag 6 november 2012

Bassömnad inför vintern.

Lillasyster i familjen har fått rejäl påfyllning i sin vintergarderob. Brunt och rött och grönt är kanske inte så överraskande färgval för säsongen men jag tycker om färgerna och att de alla går att kombinera med varann. 4 långärmade tröjor och 3 muddbyxor. Har en till röd muddbyxa utklippt och ihopsydd, men den röda mudden tog slut.  




Mönster: Omgjorda mönster som jag har sen tidigare som utgått ifrån Ottobremönster. Tröja med förlängda armar och längd som motsvarar en lite större stl 86 (tidigare sytt den här kortärmade tröjan) utan knäppning. Mönstret till raglantröjan med indiantröjan är en sönderklippt favorittröja sedan storasyster i stl 92. Byxorna är sydda efter samma mönster som dessa men med mer vidd vid midjan och 5 cm längre i benen och längre midje- och benmudd.

Tyg: Velourer som jag tror kommer från SoS alla, indianer från Jofotex (köpt på tygsamlarna), Björnen sover och I ett hus vid skogens slut från Liandlo samt Snurriga sniglar från Znok. Gråter en skvätt över att ungarna numera drar såpass stora storlekar att en meter går åt på ett huj. Men tröstar mig med att jag har flera tyg på g som jag väntat och längtat efter länge nu!

Till nästa gång: Fiffla vidare med inställningarna för fållning med bred tvillingsöm på coverpron. Nu står liksom tyget mellan sömmarna ut lite och det gillar jag inte, hoppas det rättar till sig med tiden. Samt, sy inte över bandkantade partier med overlocken, det blir inte fint. Finare då att stanna med overlocken en bit innan och sy sista biten med hushållsmaskinen som beskrivet i denna tutorial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar