tisdag 6 mars 2012

Tights och luftballongsknickers...

Idag var det storasysters tur att få nya byxor. Sydda enligt tightsmönstret i stl 104 i senaste Ottobre 01/2012 men utan allt ryschpysch som fanns med i mönstret. Och vad gör man när man råkat klippa ut två vänsterben och tyget inte räcker till en mönsterdel till på längden? Jo, man kapar av båda benen 15 cm, får tyget att räcka precis och gör någon variant på knickers istället.


Och vad gör man när man känner att det här med byxor, det kan jag nu, jo man börjar experimentera med applikationer. Med vliesofix mellan applikationen och byxtyget och totally stable på baksidan gick det som en dans. Jag är nog lite kär i sommartyget från Znok eftersom det dyker upp lite här och var på plaggen just nu. :-)



 Passformen på tightsen var väl inte den bästa direkt, men som lekbyxor till förskolan funkar de bra. Hade jag velat ha lite mer slimfit tights att ha under klänningar och tunikor så hade jag nog valt ett annat mönster. Applikationen skulle hamna rätt på knät, de halkade lite långt ner, men om man hissar upp muddarna en bit till under knät så sitter de bra och får lite pös också, men idag så vägrade hon. "Men mamma, jag fryser!". Klok tjej egentligen, inte alls med på mammas vanföreställningar om att det redan är sommar...



Resåren sydde jag förresten enligt ett sätt jag lärde mig av Mathilda på sylanet. :-) Funkade jättesmidigt.




3 kommentarer:

  1. Vilket underbart tyg med luftballongen på! :)

    Jag har funderat på det med prassel, det enda jag kan komma på som kan tänkas prassla är cellofan (om man skrynklar ihop det i flera lager). Men jag har inte lyckats hitta det ännu i någon affär. Dessutom har jag ingen aning om hur hållbart det är, kanske försvinner prasslet om man tvingas tvätta leksaken?

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag känner mig stolt som lärt någon någonting. Jag som tycker jag är en super novis jämfört med de flesta. :) Måste våga mig på fickorna som alla gör, får se om jag hinner sy något innan nästa sylan men antagligen blir det mitt projekt på nästa träff, då kanske du kan visa mig? :)

    SvaraRadera