fredag 24 februari 2012

Finn 100 fel...

Ett sett med body och byxor till lillasyster i stl 80.

Mönster ur Ottobre 01/2012
Medaljongtyg från JNYdesign, randig velour av okänd härkomst fyndad på Tygsamlarna på FB, muddväv från suveräna svensktillverkade Andersson & Hjalmarson.



Jag är nöjd med att jag äntligen vågade pröva på att sy fickor. Det blir en fin detalj och det ser mer välarbetat ut. Och jag är nöjd med den snygga fusktäcksömmen jag fick till med min Emerald 116, se detaljbild nedan.


Men vad jag krånglade med sömnaden! Ska räkna upp alla fel jag gjorde... Inget som någon som inte syr kanske reagerar på, men här har ni i alla fall.  

  •  Jag sydde ihop grenen på byxorna, tämligen svårt att få in ett ben då... 
  • Fickorna är ojämt påsydda så ena ficksömmen är någon centimeter längre ner än andra. Med randigt tyg så syns det ju. Missade dessutom inre fickpåsen så den fickan är obrukbar.
  • Sydde massa knasiga hål med overlocken i byxtyget så jag fick klippa bort massa sömsmån och sy med hushållsmaskinen istället. 
  • Nu till bodyn då. Jag har otroligt svårt för höger och vänster. Att tänka spegelvänt går inte alls. Knäppningslisten fram på bodyn ska knäppas på ett vis för pojkar och ett annat för flickor. Hur töntigt det må vara så vill jag vara rättrogen sömmerska och göra rätt och slet mitt hår i en timme säkert innan jag trodde jag sydde ihop den rätt. Men det var fel. Och knäppningen hamnade för långt åt ena hållet eftersom jag gjorde fel. 
  • Sen när jag kantade halslinningen så märkte jag att de olika delarna av sprundet var olika långa så jag fick sprätta och frisera med saxen. När allt var klart och jag var nöjd och prövade plagget på dottra så lägger jag dessutom märke till att halslinningen är lite för tajt om min gosbebbas hals. 
  • Sydde hål även i detta tyget genom att sy knasigt med overlocken.
  • Kommer att gå hål på tyget vid sprundbotten, varför vet jag inte, tycker jag gjort som man ska... 
  • Slog i tryckknapparna i grenen åt fel håll så den knäpps knasigt nu jämfört med alla köpeplagg..
  • Klippte sömnsmån i halslinning, vilket resulterade i en del saker som gick fel högre upp.. Klippte även sömsmån runt benen vilket gör att bodyn är lite onödigt tajt runt min matglada minstings lår. 
  • Glömde visst, medaljongtyget är uppochner dessutom. Märkte det först efter att jag klippt ut delarna, men tänkte att det får väl gå. Tyget är lika fint åt båda hållen tycker jag. 
Ja.. Håhåjaja. När jag började så kände jag mig peppad och som att jag äntligen började kunna det här. Maskinerna kan jag ratta och ställa in hyfsat nu så jag får fina sömmar. Men så började det ena efter det andra krångla och någonstans med allt vänster-höger så tappade jag allt självförtroende.







8 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser jättefint ut! Och starkt av dig att fortsätta trots allt strul. Jag hade skrikit rakt ut och kastat grejerna =)

    SvaraRadera
  2. Jag vet hur det är, man kan ju bli helgalen när det strular så! Men det ser helt underbart fint ut tycker jag :-).
    Velouren ser precis ut den som jag har från Stoff och Stil, så vet du var det finns mer om du gillar den.
    Snyggt jobbat och jättefin matchning!

    SvaraRadera
  3. Ahh, tack lillaanna! Den var faktiskt jättefin och superhärlig kvalité med.

    SvaraRadera
  4. Men fint blev det! Vet precis hur det är med att tänka spegelvänt, det går verkligen inte.

    SvaraRadera
  5. Du slutförde! Efter två motgånger ger jag upp och sålänge skiten i ufo:högen och slutar sy i minst två månader! jag är imponerad av dig, och fickorna är jag riktigt imponerad av!

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att du hade tålamod till att göra det färdigt i alla fall! Jag tycker du är riktigt duktig =)

    SvaraRadera
  7. Jag tänker inte ens läsa om felen för det är ju SÅÅÅÅ fint!!!

    SvaraRadera
  8. Jättefint blev det ju iaf :) Vad "trevligt" att höra att man inte är ensam om att ha svårt för höger och vänster ;)

    SvaraRadera