onsdag 15 juni 2011

krångelsytt apor

Jag har inte haft tid eller sinnesnäravo att sy eller göra någonting på länge nu. Har börjat jobba och barnen är båda i varsin jobbig fas, så tiden räcker inte till. Och så när jag väl suttit ner vid maskinen så har allt bara bråkat, från att saxar varit försvunna till att sömmar blivit kassa till att nålar gått av. Får man inget flow i syendet så känns det motigt. Men nu så, har färdigtställt en tröja till stora tjejen.


Tröja med raglanärm, stl 92 ur Meedoms Barnkläder 0-3 år, form 1. I mjuka tygers klättriga apor-tyg och limefärgade muddvävskanter. Älskar färgbrytningen cerise/lime, såna plagg blir det fler av!

Nu ser den väldigt oansenlig ut såhär på bild, men vilken krångel det är bakom säger jag bara! Fick inte till någon muddvävsrullå (eller vad det heter, kantband i alla fall) trots två försök, sen tröttnade jag på att sprätta så jag klippte bara av kanten och sydde på en vanlig muddkant modell t-shirt. Jag tycker personligen inte att det blir lika snyggt, så det känns som en dålig kompromiss men det är nog inget någon annan tänker på än jag. Sen skulle jag prova täcksöm över raglanärmens söm, men glömde innan jag hunnit sy ihop ärmarna redan... Till nästa gång kanske jag minns att INTE sy ihop ärmen på en gång utan sy TÄCKSÖM på raglanärmssömmen FÖRST!

Och slutligen, kanten nedertill på tröjan blev katastrof, men har fått lite tips på "vi sytokiga" på fb om hur man kan göra istället som jag ska pröva nästa gång. Denna kommer troligen räddas av lite snabbfållband...

1 kommentar: