söndag 1 maj 2011

misslyckad tröja blir lyckad body


Sydde en tröja med kuvertringning stl 68, också för första gången att matcha byxorna med. Tyget är en stuvbit från 80-talet som det en gång sytts pyjamaser till mig och mina syskon utav. Kan säga redan nu att tröjan blev misslyckad och inte kommer att bli använd men jag lärde mig en del på det för har använt mönstret en till gång och denna gång blev det mycket bättre. Arbetsgång ungefär såhär (med reflektioner i parantes):

  1. Klipp ut alla mönsterdelar med 1 cm sömsmån (alldeles för snålt i armarna och om midjan). Markera axellinjen
  2. Kanta framdel och bakdel av kuvertringningen, passa samtidigt på att kanta ärmsluten och slutför alla moment INNAN du byter nål från vanlig till tvilling (vilket du annars får göra ca. tio gånger...). (Här sträckte jag mudden alldeles för liten och fick en vågig lös kant. 70 % är lagom här också, men helst ska mudden sträckas lite mer upp mot axlarna och lite mindre fram på bröstet)
  3. Sy ihop fram och bakdel, passa axellinjen mot varann, nåla och se hur stor halsringningen blir. Vid behov, nåla om. Vad jag förstått spelar det ingen roll om man gör detta från avigsidan eller rätan.
  4. Sy fast ärmen bara på ovansidan/axelsidan.
  5. Sen syr man ihop ärmen och hela tröjan i ett svep från ärmslut till midja. Går på ett kick med overlocken men det jag har haft problem med är att jag lyckas klippa ett jack hela tiden i ärmhålan som jag sen får sy om...
  6. Sist kantar jag fållen underst, viker bara upp och sy med tvillingnål vill jag minnas.
Denna tröja blev alldeles för trång om magen och ärmarna, troligen för att jag och overlocken inte kommer så bra överens alltid och för att jag hade för snåla sömsmåner, i kombination med att det var ett tyg utan mycket stretch. Men - jag gjorde ett nytt försök som blev betydligt mycket mer lyckat.


En body sydd efter samma mönster som ovan, stl 68 med kuvertringning i halsen och tryckknappar i grenen. Det som behövdes var rejält tilltagna sömnsmåner, 2 cm överallt förutom just i halsen och lite noggrannare sömnad med overlocken. Med det gula paraplytyget från Lilofant och pepparkaksbrunt muddtyg från JNY design.

Tack till min tålmodiga minsting för modellandet. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar