tisdag 13 december 2011

Juligt rött x 2

När jag var i Rätti Jätti i Åbo i somras köpte jag mattrasor som jag tänkte virka något utav. På syfestivalen hittade jag en virknål i bambu i storlek 10,0 mm som fungerade till. När jag kämpade med virkandet kändes det knappt som handarbete, mer som kroppsarbete, herrejisses vad man fick ta i för att få med "garnet". Jag tror att det var fel sorts mattrasa, denna är lite strukturerad och alltså svårvirkad.

Nu fick jag äntligen ändan ur och virkade i min mattrasa, det blev en liten korg och två grytunderlägg. Kannan ville vara med på bild för den gick så fint ihop med det röda.  



6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fin blogg du har! Jag blev så förälskad i din vita gallervirkade filt och undrar om du har någon beskrivning till denna som du skulle vilja dela med dig av? :)

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!

    Jag har inget direkt mönster till det, lade bara upp en luftmaskkedja så lång som jag ville ha filten bred, sen vände jag med passande antal lm och gjorde en dubbelstolpe, två lm, (hoppa över två lm) två dubbelstolpar osv. Vänd på ett passande sätt och nästa rad är 2 dubbelstolpar om luftmaskbågen, två luftmaskor över stolpgruppen osv. Ungefär. Om du förstår mitt svamlande. Måste pröva virka igen för att se om det verkligen var så.

    SvaraRadera
  3. Åh vad fina! Riktigt juligt röda. Underbart.
    Jag förstod nästan att lillasyster inte fick äta choklad ännu, men desto roligare för storasyster ;)
    Min son är 3 år och 5 månader. Stora killen med stora trotset. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar! Som det låter så är det ju ungefär så man gör så kallade mormorsrutor. Jag har testat virka så som du säger, men då blir det mer raka rutor och på bilden ser det ut som att du har mer sneda, stämmer det? Så klurigheten är ju hur man får de att bli sneda :)?

    //Camilla

    SvaraRadera
  5. Ja, jo.. Stämmer att de är sneda, så de blir nästan som sågtandsmönster. Men de blev bara så, det var inte menat. :-P Undrar om det kan vara något i hur jag vänt, för det vet jag att jag krånglade med, vände ena sidan på ett sätt och andra på ett annat, kanske att maskorna därför drogs mer åt ett håll? Jag har virkat på en kant som blev lite misslyckad så den skulle jag lika gärna kunna repa upp... Om jag hinner med det någon gång i dagarna kan jag lägga upp några fler näbilder.

    SvaraRadera
  6. Okej jag ska prova mig fram, tack för hjälpen! :)
    /Camilla

    SvaraRadera